Několik slov úvodem
Klánovická spojka je plánovaný přivaděč na dálnici D11 vedoucí polemi v katastru Klánovic, Šestajovic a Horních Počernic.
Je napojená na dálnici D11 mimoúrovňovou křižovatkou Beranka (MÚK Beranka) u dnešního Hummer centra a benzinky. Ve směru na Šestajovice a Klánovice bude končit v místě, kde je dnes zemědělské pole.
Přehledná situace se zákresem variant v ortofotomapě.
Zdroj: Celkové hodnocení Klánovické spojky – dokumentace EIA, ENVISYSTEM, s.r.o., únor 2021
AKTUÁLNÍ SITUACE
Rok 2021
15. 6. 2021 bylo vydáno zatím poslední stanovisko a rozhodnutí ze strany investora,
tj. Středočeského kraje, v dosavadním řízení výstavby Klánovické spojky.
Co dalšího se dělo v roce 2021 naleznete v souhrnu níže.
Ptáme se proč
Tato stavba je na území dvou krajů, tří „obcí“, a o to složitější je hledat informace a logické důvody PROČ.
Vnímáme také, že informování o Klánovické spojce ze strany samospráv vůči občanům je za posledních
10 let minimální. Proto nás stojí spoustu času vyhledávat informace o výstavbě.
Na základě dostupných informací jsme zaujali názor, že Klánovická spojka bude mít negativní vliv na život obyvatel všech sousedních obcí a přispěje k zatížení tohoto území.
Mýty o Klánovické spojce
aneb jak je v plánech od dob „Franze Josefa“
Rádi bychom vám osvětlili některé informace týkající se KS a její historie z pohledu občanů, kteří pátrají po veřejně dostupných informacích.
Otázky, na které hledáme odpovědi?
- Je Klánovická spojka správným koncepčním řešením dopravní situace v rámci udržitelné mobility?
- Proč se jednotlivě posuzují vlivy stavby Klánovické spojky a MÚK Beranka na životní prostředí?
- Jaký má KS pozitivní přínos?
Oznámení o vlivu stavby na životní prostředí (EIA)
Rok 2019
Dne 22.5.2019 bylo Krajským úřadem Středočeského kraje zveřejněno Oznámení o vlivu stavby na životní prostředí (EIA), ke kterému se můžete vyjádřit do 26.6.2019. Text oznámení včetně přiložených studií je k dispozici Klánovická spojka – EIA dokumentace 2019.
Hity z Oznámení:
- Zvýšení dopravní intenzity s Klánovickou spojkou – viz mapa (zakroužkované intenzity).
- Nulová varianta vychází jako nejlepší varianta.
Vyjádření našeho spolku podané dne 25.6. 2019.
Rok 2021
Dne 11.3.2021 bylo zveřejněno celkové hodnocení dokumentace Oznámení o vlivu stavby na životní prostředí, tzv. (EIA). Jedná se o rozšířenou, aktualizovanou a popř. nově doplněnou dokumentaci.
Celková dokumentace EIA 2021 je k dispozici na portálu CENIA.
Přehledové mapy z této celkové dokumentace:
- situace navrhované varianty V1 „Šestajovická“
- situace navrhované varianty V2 „Pražská“
- příčný řez navrhované varianty V1 „Šestajovická“
- příčný řez navrhované varianty V2 „Pražská“
K této dokumentaci byla možnost se vyjádřit do 19.4.2021 (včetně). Náš spolek ve svých připomínkách požádal zpracovatele, aby bylo vydáno nesouhlasné závazné stanovisko k záměru výstavby Klánovické spojky.
Připomínky k dokumentaci podaly (mimo jiné):
spolek Šestajovice pro Život
obec Šestajovice
Městská část Praha – Klánovice
Dne 15. 6. 2021 bylo na základě rozhodnutí Krajského úřadu Středočeského kraje rozhodnuto o vrácení dokumentace EIA k přepracování.
PETICE proti záměru na výstavbu Klánovické spojky
Ve dnech 27.5. – 20.6. 2019 jste měli možnost podepsat Petici proti záměru na výstavbu Klánovické spojky – text Petice
Výsledky
- 671 podpisů: občané MČ Praha – Klánovice
- 392 podpisů: občané obce Šestajovice
- 55 podpisů: občané MČ Praha – Horní Počernice
- 249 podpisů: občané jiných městských částí Praha hl.m.
- 194 podpisů: občané jiných obcí v ČR.
Petice byla předána na přelomu června a července na Středočeský kraj, Magistrát hl.m. Prahy, obci Šestajovice, MČ Klánovice, MČ Horní Počernice.
Ptali jsme se na váš názor
Jelikož se ještě nikdo ze samospráv nebo jiných dotčených institucí veřejné správy nezeptal na názor nás obyvatel, kteří tady žijeme, požádali jsme vás na přelomu roku 2018/2019 o vyplnění dotazníku Jak nám změní život Klánovická spojka. V březnu přinášíme tyto podrobné výsledky.
Výsledky
- 155 respondentů
- Malá informovanost o stavbě Klánovické spojky ze strany samospráv – Jen 17% respondentů se dozvědělo informace z oficiálních zdrojů obcí, přes 60% respondentů se dozvědělo o Klánovické spojce formou tzv. šuškandy
- Budoucí využití Klánovické spojky – v případě výstavby Klánovické spojky by tuto stavbu pro pravidelné jízdy využilo JEN 10% respondentů. Dnes tímto směrem jezdí pouze 15% respondentů.
- Hrozba zvýšené dopravy a hluku pro občany – Více než 75 % respondentů by vadil nárůst automobilové dopravy, který by měla přinést Klánovická spojka a přes 67 % respondentů by vadilo zhoršené ozvduší, které by stavba přinesla oproti zrychlení spojení na Černý Most.
- Vysoký podíl cest autem – čím vzdálenější obec od vlaku, tím se používání auta zvyšuje. 40% respondentů se nejčastěji dopravuje do práce/školy autem. 20% respondentů se dopravuje pouze MHD (autobusem na nádraží a dál vlakem nebo jen autobusem). Pouze 3% dotázaných jezdí autem na Černý Most a dále metrem. 1/5 cest tvoří cesty na Prahu 9, kde převažuje doprava autem 72 procenty.
Doufáme, že výsledky dotazníku přispějí k otevření diskuse na téma, zda je potřeba Klánovická spojka. Tento dokument NEMÁ sloužit k boji mezi obcemi a občany, kdo kam dojíždí, jaký druh dopravy využívá a jestli bude Klánovická spojka blíže katastru jedné či druhé obce. Měl by sloužit jako odrazový materiál pro plánování dopravního řešení v našem území za účasti dotčených samospráv, odborníků a obyvatel.
Komunikace v médiích
Klánovická spojka je téma, které veřejnost právem zajímá.
Prostřednictvím různých médií se vás snažíme informovat o dalších postupech, které Klánovickou spojku provázejí.
Kde všude se již téma objevilo? Dostupné zdroje může sledovat v naší rubrice „Medializujeme, komunikujeme„.
Klánovická spojka nikomu nezkrátí dopravu, ani neulehčí žádné z dotčených obcí, opak je pravdou. To pouze uplacení, nebo hloupí experti popíší mnoho papíru, takže lidem bez mozku se bude zdát, že to, co napíší, je pravda.
Podobnou argumentaci, jako u spojky, uplatnili v minulosti dopravní všeumělové i v případě tunelu blanka. Jeden z výsledků je například toto:
https://www.novinky.cz/domaci/clanek/experiment-prahy-na-ridicich-zpusobil-ve-meste-kolaps-dopravy-40363080
Stále se podivuji zhovadilosti těch, co schvalují nesmyslné stavby silnic v místech, kde nebydlí, ale vehementně se brání tomu, aby stejná stavba stála u jejich domu/bytu.
Dobry den, Klanovicka spojka je dobry napad, ktery ulehci a zrychli dopravu mnoha obyvatelum. Chapu, ze lidem co maji u pole dum to vadi. Ale pro celek to bude dobry pocin.
Vážení diskutující,
V kontextu aktuálního rozhodnutí soudu, který zrušil kolaudační rozhodnutí pro tunel Blanka (viz zde https://www.novinky.cz/domaci/clanek/vetsine-tunelu-blanka-soud-zrusil-kolaudaci-40348728) je názorně vidět, jakým způsobem se prosazují dopravní stavby.
Nejen že je často ignorován oprávněný veřejný zájem a ignorovány připomínky a námitky namítající negativní dopad na životní prostor, či zpochybňující smysluplnost některých staveb, ale dokonce je zcela ignorováno právo, v případě shora citovaném stavební úřad dokonce ignoruje rozhodnutí vydané sebou samým (zde povolení užívání stavby Blanka bylo podmíněno dostavbou okruhu, ten dostavěn není, ale Blanka získala koulaudačí rozhodnutí, které soud zrušil).
Budiž toto mememtem a varováním i pro k. spojku. Může se i zde snadno stát (a tlak je zdá se velký, neboť mnozi čekájí na spojku jako na katalyzátor zhodnocení jejich polností), že se jaksi stanoví určité podmínky, aby se vlk nažral a koza zůstala (např. dostavba okruhu a obchvatu Újezda), ale v praxi se spojka postaví a povolí k užívání, i když podmínky splněny nebudou.
Klánovická spojka nemá žádný pozitivní vliv ani přínos pro obyvatele Klánovic a Šestajovic.
Pro současné připomínkování dokumentace k hodnocení vlivů stavby Klánovické spojky je zásadní, že se snaží zpracovatel dokumentace zlehčit a potlačit kumulativní a synergické působení dvou staveb v této lokalitě.
Mimo dálničního přivaděče Klánovické spojky, zde bude vybudována ve stejném období vysokorychlostní trať VRT RS1 Praha – Běchovice – Poříčany (čtyři železniční koleje).
Domnívám se, že tyto liniové komunikační stavby vytvoří v přilehlé části Šestajovic, kterou budou obklopovat ze západu a severu z hlediska hlukové zátěže nevhodné prostředí pro bydlení.
V dokumentaci je uvedeno „Pro stanovení kumulativních a synergických vlivů v podobě např. hluku a znečištění ovzduší ze staveb KS a VRT bude třeba zpracování příslušných expertních studií spojených s procesem EIA připravované stavby VRT (předpoklad zahájení 2. kvartál 2021).“
Je nezbytné trvat na dopracování nyní zveřejněné dokumentace o hodnocení kumulativních a synergických vlivů Klánovické spojky a VRT. Pokud se neuplatní nyní , příště již bude pozdě si stěžovat na negativní vlivy těchto staveb.
Zdravím čtenáře tohoto zajímavého webu a přikládám odkaz na pěkný komentář současného dopravního běsnění v Praze – taková malá ochutnávka, jak se v jiných lokalitách vytváří tzv. „veřejný zájem“.
Doporučuji dočíst do konce:
http://dfens-cz.com/dopravni-kocourkov-v-modranech/
Klánovická spojka přivede do Klánovic další dopravu a bude znamenat další zásadní výstavbu na polích kolem Klánovic.
Předpokládat, že tento dopravní projekt, který je zcela nepodstatný v rámci širších vztahů (jako například obchvat Prahy), je budován ve prospěch místních obyvatel, je veliký omyl.
S vybudování spojky proto nesouhlasím.
Pane Zdansky,
Jsem rád, že právě vy tomu všemu rozumíte a že máte hezké modely a průzkumy, které neochvějně říkají, že se situace vylepší (ovšem, jak pro koho). Papír snese cokoli a při odůvodňování staveb, ze kterých těží zejména developeři a spekulanti, se ho dost popíše, neníliž pravda. Též nový stavební zákon, kteří si sepsali developeři spolu se stavebními firmami, myslím, je pěknou ukázkou toho, jak privátní zájem zdecimoval veřejný zájem, jeho hořkých plodů se brzo dočkáme.
Ale k věci – selský rozum (no rozdíl od toho, co tvrdíte) říká, čím více komunikací, tím více staveb, tím více aut.
Kdysi jsem měl tu smůlu hovořit s několika rádoby experty telematiky ČVUT. Moc si pochvalovali, jak skvěle modelují, optimalizují a řídí dopravu v Praze, nikde žádná zácpa, jen plynulý provoz. Pak se ale prořekli – nikdo z nich ale autem po Praze nejezdil…
Ale já nejsem pro více komunikací, jenom chci „Klánovickou spojku“, protože nechci v Šestajovicích auta. Stavební zákon není téma této diskuze a ten se nemění, připravují se stavební předpisy pro Prahu pokud vím. Stejně je to o výkladu a lidech na úřadu, je to o schválení územních plánů obcí lidmi, které si volíme. Prostě tu několik lidí v minulosti nechutně zbohatlo.
Pokud se podívám do dotazníku a vyhodnocení ankety, tak musím plakat. Co je to za otázky? Nikdo tudy nepovede odjízdné trasy, tu funkci plní II/611. A tomu se říká systém nadřazených silnic. Pokud se mě někdo zeptá jestli mi vadí auta a hluk. Ano, vadí a nechci je z zastavěné oblasti a proto „Klánovickou spojku“, protože ráno mi dítě ani nepřejde ulici do školy. To jsou kolony aut co se valí od Klánovic přes Šestajovice na Prahu.
…a rádoby expertů znám taky dost.
„jenom chci “Klánovickou spojku”, protože nechci v Šestajovicích auta“ znamená, že chcete auta u sousedů …
Ponechám stranou morální aspekt, a soustředím se na věcný:
Spojka v žádném případě nebude znamenat úbytek aut ani v Klánovicích ani v Šestajovicích, naopak, díky další výstavbě (některé developerské projekty jsou přímo podmíněny spojkou – např. UBM), ale také díky dopravní indukci, poroste provoz v Klánovicích i v Šestajovicích, to ani nezmiňuji přetoky dopravy z dálnice (např. ranní a večerní špičky) a tranzitní dopravu.
Spojka je hra s ohněm a bohužel prospěch z ní nebudou mít obyvatelé, ale developeři, kteří zpeněží draze získaná pole v okolí. Bude-li postavena, pak všem místním zbydou jen oči pro pláč. Proč myslíte, že některé obce v okolí Prahy zamezily používání napojení/sjezdů na rychlostní komunikace, i když byly postaveny a zkoulaudovány (Písnice atd.).
vice versa, pokud narážíte na morální aspekt a nyní k věci:
nárůst dopravy je způsoben především rostoucím ekonomickým blahobytem (2-3 auta u každého domu) a schváleným územním plánem obcí. Nic nebrání tomu, aby si Klánovice změnily územní plán a zamezily tím další výstavbě. Ale to by na to musel mít někdo koule. Klánovická spojka má za úkol rozptýlit vozidla a nekoncentrovat je všechny na kruháč v Šestajovicích. V Klánovicích se toho zase moc nestane, tu jenom strašíte.
podle mě tu motáte 2 problémy dohromady, developery a příklady silnic, které mají úplně jiný charakter a o dané problematice nic nevíte. (viz.Blanka, telematika nebo sjezd Písnice/Dolní Břežany)
K vašem zklamání musím říci, že toho o dopravě bohužel vím více, než by se vám zamlouvalo.
Bez ohledu na fakt, že jste neuvedl žádný argument, jen se výhradně snažíte druhou stranu očernit, což je taktika vlastní podlým druhům, stačí si uvědomit jen to, že za spojkou je výhradně zájem developerů, kterým (jak je známo i úplným imbecilům), jde pouze jen o jejich vlastní ekonomický prospěch.
To by myslím mohlo vzbudit pozornost i zatím laxních občanům.
Pane Vrátile,
přečtěte si, co jste napsal. Nikdo nikoho nečerní, myslel jsem, že jste seriózní diskutér, ale hovořit o podlosti a imbecilech může jenom nemocný člověk. Pokud dáváte za příklad tunel Blanka nebo sjezd Písnice/Dolní Břežany, tak z toho lze usuzovat, že tomu nerozumíte, protože to jsou charakterově úplně jiné příklady. Omlouvám se, jestli vás tato věta popudila a přesto jste utrpěl vzdělání v oboru dopravního inženýrství. Z vašich vyjádření bych vás tipoval na staršího člověka. Argumentů jsem uvedl také dost, ale kdo nechce vidět a slyšet už nic nepomůže. A mě opravdu nezajímá developer za vaším barákem jako vás nezajímá bezpečnost v obci Šestajovice.
Víte, že existují příkazové a zákazové značky, které určí jaká auta mohou vjet do oblasti. Proto jsou argumenty přetoků z dálnice a transitní doprava dost liché. Ani modely to neukazují. Po zprovoznění nové silnice I/12 ve 4pruhu budou Klánovice výhradním zdrojem a cílem cest. Dokonce poklesne doprava i v Šestajovicích, protože dnes nefunguje kvůli obci Jirny silnice II/101 v souvislosti s napojením na D11, které je tragické.
tzn. Klánovická spojka stáhne auta jak z Klánovic, která jedou přes Šestajovice, tak auta z Šestajovic, které jedou přes Klánovice. A prosím, uzemní plán Klánovic a developery a jejich povolení nedávejte do spojitosti s potřebnou silnicí. Děkuji
Dobrý den
to, co uvádíte, jsou snové představy dopravních inženýrů.
Viz třeba vtipný argument o zákazových značkách, kdy Klánovicemi denně projedou desítky kamionů nad 6t, nebo formulace, že spojka stáhne auta z Klánovic (odkud a kam je asi stáhne, když končí v Klánovicích?). Nedávat do spojitosti věci (developery a spojka), které spolu přímo souvisí, je opravdu skvělá argumentace.
RV
Nutkavá a podivná představa, že spojka vyřeší všechny dopravní problémy a sníží dopravní zátěž v Klánovicích a Šestajovicích, nejen že není ničím podložená, ale je vyloženě chybná, je to buď zbožné přání naivů, nebo cílená manipulace.
Totiž všechna auta, která projedou spojkou, totiž logicky (pokud se nevypaří) projednou i Klánovicemi/Šestajovicemi. Navíc spojka umožní další masivní výstavbu, čili aut přibude. To není ještě započten tranzitní efekt, zejména při dopravních špičkách, kdy se na spojku přelije provoz z/do dálnic, ani efekt dopravní indukce.
Tedy i když akceptujeme sobeckost jedněch (těch, co nechtějí provoz před svými okny a mají jedině ten správný názor) na úkor jiných (pod jejíchž okny je správné, aby se jezdilo, tedy těch, co nemají správný názor), pak ve výsledku se bude jezdit pod okny všech a ještě více.
Pokud stále někdo nevěří, tak ať tam běží, tj. tam, kde se něco podobného stalo (třeba Blanka, která vytváří denně kolony v místech, kde dříve nebyly, aniž by někde doprava ubyla.
Nikdo netvrdí, že se situace vyřeší, ale vylepší. Existují na to průzkumy přepravního chování, dopravní modely i selský rozum. A pokud argumentujete tunelem Blanka, tak mám jistotu, že věci nerozumíte.
Blanka logicky generuje to co generuje, není hotový vnitřní ani vnější okruh Prahy. Auta ze severu na jih transitují Blankou a Strahovským tunelem. Fungovat to bude, až to bude kompletní. Jako tady chybí „R12“ dnes I/12 ve čtyřpruhu, SOKP 511, SOKP v 6 pruhu, D11 a D10 v šestipruhu, tak logicky (dnes na základě navigací a promptního monitoringu dopravy) auta tranzitují přes vesnice. Ale s tím Klánovická spojka nemá nic společného.
Již v roce 2009 jsem dostal za úkol zpracovat ekonomické hodnocení na MÚK Beránka. Její nedílnou součástí bylo zaústění silnice II/611, „Klánovické spojky“ a silniční spojení do ulice Ve Žlíbku. V té době (intenzita dopravy, důraz na ŽP) ukazoval dopravní model pokles dopravy v Šestajovicích, Klánovicích, Újezdu nad Lesy a Jirnech. Při současné dopravě (10 let poté – intenzita dopravy je o 50% vyšší), kdy Šestajovicemi projíždí každé ráno kolona aut směřující na D11 nebo II/611, musím „kříčet“ proč to ještě není postavené? Všichni angažovaní v problematice to víme, není SOKP511 s R12 a rozšíření SOKP510 a D11 o šestipruh a proto MÚK Beránka toho moc nevyřeší, protože se to ucpe jinde.
Šestajovice miluji, chci, aby mé děti mohli přejít silnici a proto hlasuji pro Klánovickou spojku !!!
Klánovická spojka je naplánována celé své délce již dávno před tím než v blízkém okolí vznikly rodinné domy a bytové domy. Všichni kteří si tam pořizují bydlení musí počítat s tím že tam Klánovická spojka jednou bude a přesto proti ní bojují. Proč mám já jako obyvatel Jiren neustále trpět jezdění obyvatel Šestajovic a Kánovic přes mou obec když mohou mít k sobě domů daleko rychlejší a snadnější cestu. Vaše sdružení považuji za naprosto sobecké a účelové neohlížej se na ostatní obyvatelé v tomto regionu
Takže si to shrňme, u vašeho domu projíždění aut vadí, u jiného domu to nevadí.
U vás to není sobectví, u jiných je to sobectví.
S touto „logikou“ aby se člověk bál podívat do zrcadla.
Jako obyvatel Hloubětína (a Klánovické ulice) jsem dnes prvně zaslechl o Klánovické spojce. Jal se o ní něco vyhledat a našel tento článek včetně komentářů.
Boj proti spojce je od pár obyvatel (např. ulice Trojmezí a okolí) pochopitelný, ale samozřejmě čistě sobecký.
Pro ostatní obyvatele Klánovic a Šestajovic (rychlejší cesta do Prahy), ale i Újezdu n/L, Běchovic nebo H. Počernic (nižší tranzitní doprava obyvatel Klánovic) je spojka jednoznačným plusem.
Přeji všem co nejrychlejší výstavbu a méně aktivistických křiklounů na všech úrovních správy země.
Tak někteří myslitelé už považují ochranu vlastního životního prostoru za sobectví, asi v duchu hesla „tahle země je pro všechny“.
Tito a jim podobní rádi rozdávají z cizího, a ostatním přikazují a doporučují co se má a co je správné, běda však, když nastane opačná situace.
Když čtu komentáře ve prospěch spojky, je mi smutno.
Resignace/devotnost těchto je příznačná. Jako bychom měli povinnost se podřídit různým soukromým developerským zájmům.
Věcné argumenty neslyší. Další komunikace = další výstavba a další auta. Očekávat úbytek aut po spojce může jen bloud. Vždyť i studie EIA (kterou si platí investor), počítá s navýšením provozu na současných komunikacích …
EIA neumí dopravní modely ! Bohužel mám i špatné zkušenosti se zpracovateli EIA. jsou zaujatí proti pokroku, ale neuvědomují si, že svými činy způsobují ekologické škody.
Je to obecný jev: Dokud je člověk mladý a má před sebou celé spektrum zářných perspektiv, chce aby se svět měnil, aby přinášel nové věci a možnosti. Ve chvíli, kdy se usadí a nějak etabluje (i ekonomicky, třeba si postaví barák), prostě žije střední část svého života, v tu chvíli chce, aby se svět neměnil (a pokud ano, tak někde, kde se ho to moc netýká), neboť všechno nové bude vyžadovat, aby se nějak přizpůsobil, aby změnil své zvyky. A většina lidí se změn a nových věcí podvědomě bojí. To je prapůvod všech těch peticí proti výstavbě kdečeho a za „záchranu“ všeho možného. Ve svém věku jsem jich zažil hodně. Někdy byly ty petice úspěšné, to něco se nepostavilo, většinou ale úspěšné nebyly, svět pak sice o něco přišel, ale něco nového získal a většinou to v souhrnu bylo lepší, než stav předchozí.
Myslí si snad někdo, že se tu nebudou stavět nové domy a nebudou se sem stěhovat lidi, když sem povede jen úzká blbá silnice? Samozřejmě, že budou! Ano, mne se klánovická spojka taky dotkne: nebudu už moct chodit se psem na procházku přes pole ze Šestajovic do Klánovic, třeba. Ale přesto si myslím, že ta spojka je dobrá věc, a zvlášť když vidím ráno ten proud vozidel přes Šestajovice, že je vlastně nutná a že jednou stejně bude. Tak ať už to máme za sebou. Je možné někde podepsat petici PRO výstavbu klánovické spojky?
Krásně řečeno …
… v rámci ÚR se tam může nakreslit lávka, podchod nebo most 🙂
vidím, že schvalovány/zveřejňovány jsou pouze komentáře, které souznějí s názory spolku, což vypovídá o vaší zaujatosti/účelovém jednání – budu o tom referovat všem ve svém okolí 🙂
Stávající dopravní obslužnost Klánovic je zajištěna z jedné strany přes Újezd a z druhé strany přes Šestajovice. V okamžiku kdy bude alternativou Klánovická spojka, dosavadní masivní transit klánovických obyvatel a zásobování přes Šestajovice/Horní Počernice ve směru do/z centra bude minulostí. Tzn. dojde k zásadnímu zklidnění dopravy v Šestajovicích. Já jako obyvatel Šestajovic pravděpodobně již nikdy nepoužiji dosavadní trasu přes Horní Počernice.
Může mi někdo vysvětlit proč by kdokoli z obyvatel Šestajovic byl proti stavbě Klánovické spojky?
Prosím, hlavně ať už se začne rychle stavět a nečekáme na to jako na stavbu našich dálNIC. Nechci ani domyslet co se stane až někoho napadne, že už je potřeba opravit ten tankodrom co vede napříč Šestajovicemi. Protože přes Běchovice stále jezdit nebude možné, budou tam probíhat práce na reklamacích již opravených částech komunikace, jak jsem se teď dočetl!
Praktické zkušenosti z dopravních staveb či opatření v Praze za uplynulá léta jsou bohužel takové, že velmi často mají negativní dopad na veřejný prostor (viz nekonečné kolony Spořilovská, překračování všech limitů v Holešovičkách po vybudování Blanky, atd.).
I když Praha i S. kraj mají rozumné strategické cíle (např. upřednostnění kolejové dopravy, zákaz srůstání městysů kolem Prahy, retence vody v krajině, zelený pás kolem Prahy atd.), praktická realizace je však přesně opačná, jak jsem psal, pravděpodobně v důsledku různých neveřejných zájmů.
Myslím, že není podstatné z věcného hlediska, zdali spojka kdy byla nebo nebyla v plánech Prahy apod. nebo kdo o ní věděl, či nevěděl (každý asi ví, jakým způsobem probíhají změny UP).
Podstatné je, jaký by případně měla dopad na životní prostor. Ten je prokazatelně POUZE negativní – nejen že se nezkrátí dojezd (vzdálenost na PR Černý most je o cca 3,5 km delší, než průjezd náchodskou od paty vyústění spojky na Slavětinskou), ale spojka bude indukovat aditivní transitní dopravu (viz ranní kolony Koloděje, Dubeč po uzavření Běchovic), a navíc umožní masivní výstavbu kolem spojky – masivní výstavba znamená nejen zábor půdy, a ten by byl sakra významný, ale další nápor na dopravní obslužnost, o doprovodné infrastruktuře (voda, kanalizace, škola, školka, ..) ani nemluvě. Navíc sjezd na dálnici v MUk Meranka, který mimochodem nyní existuje o 4km vedle v Jirnech, je z pohledu dopravy naprostý věcný nesmysl a jak jsem psal, nikde ve světě neexistuje tak hustá síť sjezdů z dálnice (asi vědí proč).
Otázkou před kterou tedy stojíme je, zdali chceme, aby evidentně neveřejný zájem o spojku zvítězil, abychom připustili nevratné zničení místního habitatu.
Vrátil
Vážení, spočítal někdo o kolik za posledních řekněme 20 let vzrostl počet obyvatel Šestajovic, Jiren a H.Počernic? O kolik tam vzrostly zastavěné plochy rodinnými domy? A porovnal toto číslo s výstavbou příjezdových komunikací a nárůstem aut? Já jen, jestli někoho napadlo, že ty auta se prostě musí někam vejít, poslední dobou se prakticky nedá autem z Klánovic vyjet, ráno už to ani nezkouším. Ne, že bych pravidelně potřeboval jezdit autem (do práce jezdím vlakem), ale někdy člověk prostě musí. Běchovice už mě terorizují několik let, že je zde uzavřen průjezd a Běchovický obchvat také v nedohlednu, do toho navíc souběžně chytrá rekonstrukce D11 kde občas proběhne uzavření mostu ze Šestajovic. Kudy se mám z Klánovic dostat? Mám jezdit svépomocí přes pole nebo lesem? Prosím proberte se, když se staví domy (a staví se vesele pořád a pořád a pořád), tak je prostě nutné stavět i silnice, pokud se to někomu nelíbí, tak se ty domy ovšem neměly stavět! Všechno!
Bydlím ve východní části Horních Počernic – Čertousech.
Tato část je v obou směrech označena ,,vjezd povolen jen dopravní obsluze“
Každé ráno a odpoledne nemůžu, stejně jako sousedé, vyjet/vjet ze vrat, jelikož si obyvatelé okolních obcí(Zeleneč, Šestajovice, Klánovice…) i přes tento zákaz tudy zkracují cestu k nájezdu na Pražský okruh v ulici Ve Žlíbku. Vědí, že porušují předpisy, tak jezdí rychle a bezohledně.
A vy chcete abych podepsala vaši petici?
A nezdá se vám to sprosté?
Paní Rudyšová a spol., v anketě píšete, že spojku bude využívat jen malé % lidí, v petici strašíte nárůstem dopravy, udělejte si v tom jasno. Ze schránky letěla rovnou do koše, nebudeme podporovat někoho, kdo doteď mlčel a nezajímalo ho, co se kolem něj děje!Kde jste byli, když se betonovalo a ničilo zelené jinde? Potřeba nové komunikace je důsledkem rozlehlé výstavby všude okolo. Je to teda výsledek i vaší lhostejnosti!
Vážení v petičním výboru – naprosto nesouhlasím s Vaší akcí. Dobré silniční spojení na Prahu by mělo být zájmem každého občana Šestajovic a Klánovic – je pouze otázka doprovodných opatření, aby komunikace měla minimální dopady na své okolí při vlastním provozu – při výstavbě to půjde velmi těžko.
Pokud se jedná o historii – územní reserva (mezi Klánovicemi a Šestajovicemi) – je vhodnější ji využít pro silniční propojku + cyklostezku + ochrannou zeleň, nežli zastavět další residenční zástavbou.
Zemědělskou půdou nebude v budoucnu naprosto jistě. Na to je v příšerné blízkosti hranic Prahy.
Naprosto souhlasím s příspěvkem pana Vrátila.
Ráda bych vás podpořila, nyní váhám. V posledním Klánovickém zpravodaji, kde jsem našla odkaz na tyto stránky, je informace, že MČ Klánovice podala žádost na zřízení placených zón. Cílem je znemožnit obyvatelům okolních obcí, kteří jezdí do práce vlakem, parkovat v okolí nádraží (je to totiž Klánovické nádraží, asi v soukromém vlastnictví obyvatel Klánovic a tudíž si nepřejí, aby jim tam někdo cizí jezdil). Již nyní podnikají příslušné kroky – ruší další parkovací místa, nově v ulici Blešnovská. Zóny jsou v plánu od dubna 2020. S ohledem na to, že pak budeme muset jezdit za prací do centra Prahy autem, přípoj na dálnici by se hodil.
Hypotéza, že klánovická spojka je projekt, který byl vylobbován developery a případně nekompetentními (v lepším případě) úředníky, je s největší pravděpodobností pravdivá.
Níže uvádím několik empirických faktů.
Budování husté sítě sjezdů z rychlostních komunikací (v daném místě je sjezd v Jirnech a v H. Počernicích, tj. 8km, sjezd Beranka tedy znamená co 4km sjezd z dálnice) do intravilánu obcí je jev, který nemá nikde ve světě obdoby. Kromě vyloženého plýtvání veřejnými zdroji v žádném případě nepřinese zklidnění dopravy ani v Šestajovicích, ani v Klánovicích (zde odkazuji na fenomén dopravní indukce, který je empiricky prokázaný a který zjednodušeně říká, že vybudováním nových dopravních cest nedochází k útlumu dopravy jinde, ale naopak k jejímu nárůstu, podobenství lze nalézt v internetu, kde s rostoucí propustností sítě roste i přenos dat = aut), kromě toho se naopak stane to, co je pozorovatelné jinde, že v případě ranních a večerních špiček se MUK Beranka a klánovická spojka stanou objízdnou trasou – dopravu lze totiž přirovnat k řece: pokud prokopete břeh veletoku (dálnice), musíte počítat se záplavou (aut).
Tedy argumenty, že spojka zklidní dopravu a zkrátí dojezdy, jsou zcela nesmyslné.
Jediný způsob, jak zklidnit dopravu (který empiricky funguje), je omezit kapacitu dopravní sítě a upřednostnit hromadnou veřejnou dopravu.
Kromě toho případné vybudování spojky bude mít tyto dopady:
– spojka hlukem a imisemi znečistí dosud panenské oblasti přírody s remízky, klid v této lokalitě a pohoda bydlení v přilehlých, ale i vzdálenějších místech bude navždy zničena
– spojka přeruší migrační trasy živočichů
– spojka naruší vodní režim v oblasti a způsobí znečištění povrchových vod (každá komunikace znamená znečištění povrchových vod)
– spojka bude znamenat další nevratný zábor zemědělské půdy (slovy indiána – až zničíme poslední řeku, sníme poslední rybu teprve pak zjistíme, že peněz se nenajíme), viz haly na černozemi v okolí
– spojka vytvoří nový dopravní koridor a přivede do oblasti dopravní provoz, který by bez spojky probíhal jinde
– kumulace hluku a imisí ze spojky, dálnice, VRT bude znamenat skokový nárůst, který nebude možné žádnými prostředky redukovat
Shrnuto – dopady případného vybudování spojky na veřejný prostor jsou tedy pouze negativní. Ekonomický prospěch z připojení pozemků developerů ke komunikační síti je ale nesporný.
> „omezit kapacitu dopravní sítě a upřednostnit hromadnou veřejnou dopravu.“
> „spojka bude znamenat další nevratný zábor zemědělské půdy“
Řada zajímavých informací. Souhlasím.
Vážený pane Vrátile, propojení dálnice na běžnou silniční síť v městské zástavbě není vadou – naopak. Hluková zátěž – bariérová zeleň lepší než protihlukové zdi (místa je tam dost) a následně v území zatíženém pak není optimální residenční (nová) výstavba.
A spojka je tam plánována velmi dlouho, co alespoň já pamatuji.
Naprosto souhlasím s panem Bedrníčkem. o spojce vím minimálně od r.2003. A Časovou osu doplním aspoň o rok 2006, myslím listopad. Na prvním zastupitelstvu pana starosty Romana Hrdlice tam k ní paní Rudyšová měla hezký výstup. Byty kupovali už se spojkou, za zvýhodněnou cenu a upravená okna proti hluku. Tak ať si teď neberou obyvatele Šestajovic a okolních obcí jako rukojmí vlastní hlouposti. Zásadně nesouhlasím s každodenním pojížděnim v kolonách přes Počernice nebo Běchovice. Je k tomu taky nějaká Petice? Že bych ji podepsal.
Zdravím diskutující a přikládám zajímavé postřehy odjinud, které ale jsou v Klánovicích více než aktuální.
Za téměř každou novou komunikací v okolí urbanisticky aktivních lokalit hledej developera/spekulanta.
Nyní jsme už tak daleko, že nový stavební zákon si sepsali developeři sami, aby jim do toho už nikdo nekecal.
Neznalost zákona neomlouvá. Dlouholetým neřešením jednoho problému vznikl druhý, který nevidíte. = Nekonečné kolony a kongesce = nadměrné množství emisí a hluk v zastavěných oblastech, nemožnost rozptylu prachových částic a negativní dopad za životní prostředí. Jak chcete posilovat hromadnou dopravu, když autobusy postávají v kolonách aut a do vlaku se ty lidi prostě už nevejdou. Bohužel potřeby menšiny jsou nadřazeny potřebám většiny.
Území o které se jedná, je tak rozsáhlé, že v dotazníku nabízené varianty jsou každá jedna sama o sobě nereálné. Ideální je kombinace uvedených možností. V dlouhodobém pohledu pole zachovat nelze, ta pouze čekají na „výnosnější“ využití. Tlak na rozšiřování města bude mít za následek nutně rozšíření obytné zástavby. Cílem zastupitelstev Klánovic a Šestajovic by mělo být jednotlivé funkce vyvážit a vhodně prostorově rozvrhnout, tak aby dopady všech funkcí na území byly minimální. Osobně si klánovickou spojku představuji nejlépe jako široký „bulvár“, kde samotná komunikace (navržená tak aby neumožňovala vysokou rychlost) je po obou stranách doplněna o široké zelené pásy se vzrostlou zelení a klidovými zónami. Po obou stranách pak může být smíšená obytná zástavba s provozovnami služeb a obchodů, sem tam nějaké to hřišťátko, atp. Stávající remízky mohou posloužit jako základ budoucích parčíků a dálnice (a v roce 2285 i rychlovlak) mohou být opět oddělené zelení nebo pásem doplňkových provozů potřebných pro fungování obcí (teď mě napadne jen sběrný dvůr, ale našlo by se spousta dalších).
Navržená trasa klánovické spojky je logická a nemá alternativu. A při rozumné úvaze dojdeme k tomu, že „nepřitáhne“ dopravu z širokého okolí, protože ze severního konce Šestajovic a jižního konce Klánovic už není příliš výhodná pro cestu do centra (resp. vždy záleží na cíli cesty). Vámi prezentovaná hrozba využívání KS jako objízdné trasy při rekonstrukci nadřazených komunikací je velmi zavádějící – taková objížďka je vždy dočasná a vždy je lepší mít objízdnou trasu, než ji nemít. Úkolem všech zúčastněných subjektů by nemělo být nesmyslně bojovat proti KS jako takové, ale bojovat společně proti developerům, kteří budou tlačit na co největší zahuštění zástavby.
Osobně nerozumím tomu, proč jsou obyvatelé Šestajovic proti stavbě spojky – co bude jezdit po spojce nepojede skrz celé Šestajovice, jejichž hlavní ulice je neustále v desolátním stavu.
Ještě doplním, že bydlím hned na kraji Klánovice směrem na Šestajovice, tedy velmi blízko plánované trasy K. spojky. Vím o ní 25 let, co v Kl. bydlím a se spojkou souhlasím.
S výstavbou Klánovické spojky nesouhlasím!
Pospíšil
S výstavbou Klánovické spojky nesouhlasím!
Pospíšilová
Vsichni kteří si staveli domi v blízkosti teto spojky o ní vedeli. Planuje se od 80. Let. Vsichni si tyto domy staveli s tim, ze tam jednou asi bude. Tedy proc? Protoze se nebude na dalnici najizdet a sjizdet skrz obydlene casti Jiren kde zase bydlime my. Protoze tam( na dálnici) budete vsichni z Klanovic rychleji a usetrite 5 km cesty a paliva a tim méně znecistite ovzduší.Ulevi se take Pocernicim. Proc bojujete proti necemu co pomůže nekomu jinemu a vy jste o tom vedeli predem???
Vážený pane Dostále, omlouvám se za opožděnou odpověď. Na váš dotaz, zda jsme věděli o plánované výstavbě předem bychom Vám sdělili následující: v Územním plánu hl. m. Prahy je Klánovická spojka je definována od roku 2000 a to pouze na území pro západní část. Pro východní část, která končí do ulice Slavětínská, je zadán pouze podnět pro změnu územního plánu hl.m. Prahy, kde by měla být Klánovická spojka uvedena. Obec Šestajovice má platný územní plán teprve od roku 2014 (kde je část Klánovické spojky uvedena).
Vazena pani Rudyšová,
vasim komentarem chcete naznacit ze pan nema pravdu ze o tom vedeli protoze to jeste nebylo v Uzemnim planu? Pokud ja vim tak se nejdrive veci planuji, posuzuji, debatuji a az pak se veci davaji do Uzemniho planu. Nebo se mylim?
Nikdy jsem o tom driv neslysel a dopravne je to velmi krkolomne reseni, protoze vede „cik-cak“ obydlenou oblasti, kde napr. ulici K Rukavickarne, nelze dostatecne zkapacitnit natolik, aby tam nevznikaly kolony, zvlaste u vyjezdu na Slavetinskou. Nechapu, jak muze nekoho, neco tak zrudneho vubec napadnout. Pokud nekdo chce pripojovat danou oblast na D11, mel by vybudovat radeji MUK na krizeni spojky Sestajovice(Revolucni)-Zelenec(Csl. Armady) s D11. Nemusel by se budovat „dalnicni privadec“ obytnou ctvrti, takze by to bylo nejspis i o dost levnejsi.
Dalsi krizeni s D11, ktere Praze chybi je MUK s ulici Ve Zlibku, ktere by urcite odlehcilo Bechovicke krizovatce.
spekulanti blbý. přínos komunikace je evidentní a je zde již zmíněn v komentáři. informace, že tento směr využívá minimum vozidel je blábol, směr na Prahu je samozřejmě dominantní a využívá ho zdaleka nejvíce aut, kor když se teď opravují Běchovice tak jezdi většina aut přes D11 a místo plánované komunikace mimo zástavbu jezdí Šestajovicemi.
“jak může být stavba prospěšná když o ní obyvatelé neví?” – prospěšné je snad jen to o čem vy víte?
tento článek evidentně psal dopravní analfabet – anebo velmi zaujatý občan